amoozeshi amoozeshi .

amoozeshi

مانیتورینگ صنعتی چیست؟

مانیتورینگ صنعتی چیست؟
مانیتورینگ صنعتی به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آمارها و داده‌های صنعتی ضروری مرتبط با فرآیندها، دارایی‌ها، دستگاهها و ماشین آلات مورد استفاده در واحدهای صنعتی جهت بهبود بهره‌وری و کیفیت اشاره دارد.

 مثالهایی از مانیتورینگ صنعتی
برای درک بهتر فرآیندهای مانیتورینگ، بهتر است در ابتدا با مواردی که مانیتورینگ در صنایع مختلف کاربرد دارد بیشتر آشنا شوید. در تمامی این مثالها نقش تکنولوژی اینترنت اشیاء (IOT) یا بهتر بگوییم IIOT (اینترنت اشیا صنعتی) نیز بسیار پررنگ است.

در این شرایط گاهاً به جای استفاده از واژه مانیتورینگ، سیستم اسکادا (SCADA) هم استفاده می‌شود که البته اسکادا به شکل ذاتی ماهیت متفاوتی دارد.

مانیتورینگ سطوح
از نمونه بارز این کاربرد، تعیین سطوح مخازن در صنایع یا سطوح مواد شیمیایی را نام می‌بریم. مثلا در بیشتر اوقات اپراتورهای فنی نیاز دارند تا از سطح فعلی و در نتیجه میزان دقیق یک ماده شیمیایی (مثلا سولفوریک اسید) در مخزن خود مطلع شوند.  سگال نیرو آنها می‌خواهند مقدار دقیق آن اسید را از فاصله دور رصد کنند و بر اساس آن تصمیمات مناسب رو بگیرند. اگر قرار باشد این کار به صورت دستی در محیط آلوده و خطرناک شیمیایی نزدیک مخزن صورت گیرد به هیچ عنوان منطقی و عقلانی نیست؛

خطراتی همچون سوختگی اسیدی و… در کمین کارکنان صنایعی است که به دنبال روشهای دستی برای این شرایط هستند.

در چنین شرایطی نمونه برداری لحظه‌ای از سطح مخزن با استفاده از سنسورهای مناسب و ارسال داده آن به صورت بلادرنگ به یک سیستم یا نرم‌افزار مانیتورینگ، به بهترین شکل این مشکل را حل خواهد کرد.

مانیتورینگ دما
در بسیاری از کاربردها نیاز است که دمای یک محیط خاص یا دمای یک مایع مشخص اندازه گیری و مانیتور شود.

در این شرایط نیز بهترین روش به کارگیری سنسورهای مناسب و به کارگیری آن با استفاده از IOT در سیستم مانیتورینگ است.

مانیتورینگ کیفیت آب

به دلیل حساسیت‌های مرتبط با سلامت، در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها، ضروری است که کیفیت و سلامت آب به صورت جدی مورد بررسی و نظارت دقیق قرار گیرد.

با استفاده از یک ارتباط شبکه شده وایرلس ما بین دستگاهها در شبکه IOT و تجمیع داده آنها در یک ماژول سخت‌افزاری مشخص و در نهایت ارسال آن به صورت ابری به سرور مانیتورینگ، امکان نظارت و مانیتورینگ دقیق را برای این منظور فراهم می‌کند.

مانیتورینگ فشار

فشار یکی از مهمترین کمیت‌هایی است که در هر صنعتی نیاز به اندازه‌گیری مداوم و دقیق آن به شدت وجود دارد. اکثر دستگاههای فشار رایج، مکانیکی هستند و اغلب این قابلیت را ندارند که بتوان از آنها در یک سیستم مانیتورینگ حرفه‌ای استفاده کرد. پس تبدیل داده این دستگاهها به کمیتهای دیجیتال و ارسال آنها به سیستم اصلی مانیتورینگ برای مقیاس بندی و نمایش، یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که در این زمینه وجود دارد.

 

مانیتورینگ فلو
در صنایع مختلف، یک پارامتر حیاتی که باید به طور مرتب تحت نظارت قرار گیرد، جریان سیال یا فلو است.

مهم است که در روند مانیتورینگ فلو، تمامی داده‌ها مورد نظر به هر شکل ممکن (توسط فلومتر و…) جمع آوری شده و به سرعت به سیستم مانیتورینگ ارسال شوند.

 

اما پیاده‌سازی مانیتورینگِ مناسب و مفید به این راحتی هم نیست و جمع‌آوری  داده‌ها و نظارت مشکلات خاص خود را دارد. در ادامه یک نگاه اجمالی به این مشکلات می‌اندازیم.

چالش های مانیتورینگ دستی (مانوآل) چیست؟
صنایع معمولاً دارای عملیات پیچیده زیادی هستند. اگر این عملیات به درستی مدیریت نشوند، مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد. در صنایعی که از لحاظ حجم تجهیزات در مقیاس متوسط تا بزرگ هستند معمولاً با این چالش بیشتر مواجه خواهند شد.

تصور کنید که هزاران پارامتر مختلف الکتریکی و مکانیکی بایستی جمع آوری شده و داده‌های آنها با یک پروتکل مشخص در اختیار سیستم یا نرم افزار مانیتورینگ صنعتی قرار بگیرند؛ و در مرحله بعد این اطلاعات به شکلی که قابل تحلیل توسط اپراتور باشد در اختیار او به روشهای مختلف گرافیکی قرار گیرد.
مسلم است که اجرای چنین سیستمی با مسائل و چالشهای خاصی روبرو خواهد شد.

به خاطر همین مشکلات و مسائل مرتبط دیگر، صنایع مختلف در دنیا با مشکلات پیاده‌سازی و تکنولوژیک متعدد روبرو هستند که فرآیندهای تولیدی و خدماتی آنها را با مشکل مواجه میکند. در نمودار زیر، تاثیر همین مشکلات، به تصویر کشیده شده است.

 

گذشته از مشکلات ذکر شده در تصویر بالا، فهرست زیر شامل برخی از رایج ترین چالش‌هایی است که بخشهای صنعتی به دلیل مانیتورینگ اشتباه با آنها روبرو هستند:

عدم تطابق محصولات تولیدی با استانداردهای کیفیت
افت و کاهش بهره‌وری کارکنان
خرابی‌های جزیی
خرابی دستگاه و در نتیجه از کار افتادن آن
کمبود مولفه‌ها
مدیریت نادرست زنجیره تامین
تعویض یا نصب مجدد ماشین آلات و موارد دیگر
این موارد به طور غیر مستقیم بر روی کیفیت و بهره وری صنعت تاثیر منفی می‌گذارد؛ اما اکنون با یک راه حل مدرن به نام سیستم مانیتورینگ صنعتی، به راحتی می‌توانید همه موارد فوق را مدیریت کنید.

سیستم مانیتورینگ صنعتی چیست؟
در گذشته برای فرآیند مانیتورینگ و نظارت از مادون قرمز و RF استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان، این فناوری‌ها نتوانستند با الزامات مدیریت عملیات پیچیده صنعتی سازگار شوند. علاوه بر این، با سر و صدا و آب و هوای سخت نیز سازگار نبودند.

به دلیل همین ناکارآمدی، یک فناوری جدید ظهور کرد و با این فرآیند ترکیب شد تا نتایج مؤثر و دقیقی ارائه شوند. این فناوری جدید، اینترنت اشیا (IOT) بود.

این شبکه گسترده با کمک استفاده از حسگرهای GPRS و سایر دستگاه‌ها این ناممکن را امکان‌پذیر ساخت و نتایج زیر حاصل شدند:

ارتباط با کیفیت بالا
زیرساخت سخت افزاری کمتر
امنیت بالاتر
کاهش هزینه‌ها
امروزه، سیستم مانیتورینگ صنعتی به یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعیِ متمرکز و مجهز به وب سرویس AWS اشاره دارد. این سیستم به شما این امکان را می‌دهد که با کمک سنسورها، دوربین ها و سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا، تمام تجهیزات تولیدی و دارایی‌های صنعت خود را کنترل کنید.

دوربین‌های امنیتی، سنسورها و داده‌ها به زندگی صنعتی روزمره ما قدم گذاشتند اما آیا می‌دانستید که اینترنت اشیا واقعاً چگونه به زندگی ما کمک می‌کند؟

این دستگاه‌ها در زمینه افزایش امنیت، ایمنی و حتی تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی مفید هستند، اما در اینجا واقعیت دیگری نیز وجود دارد که شما را متعجب خواهد کرد.

به گفته موسسه جهانی مک کینزی، این فناوری اجرای عملیات صنعتی را تا ۲۵ درصد ارتقا داده است. متخصصان این فرآیند را تحت عنوان مانیتورینگ صنعتی می‌شناسند و مدیران اجرایی، اغلب از این فناوری در اشکال مختلف سیستم‌های مانیتورینگ صنعتی استفاده می‌کنند. حال بیایید نگاهی به این فرآیند بیاندازیم!


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۷:۴۰ توسط:نیلو موضوع: نظرات (0)